Dinsdag 16 Juni 2015
Van boodschappentas tot noodzakelijke raamdecoratie
Supermarkten worden vaak gekenmerkt door grote anonieme (glas)oppervlakken. Echter een gering deel open gevel is functioneel. Het resterende deel wordt veronachtzaamd en in het gunstigste geval afgeplakt met ontsierende reclame. Dit heeft sterke consequenties voor de uitstraling van de supermarkt als geheel.
Voor de Albert Heijn aan het Buikerslotermeerplein hebben wij een oplossing bedacht met semi transparante en open vlakken passend bij het interieur van de winkel. Het resultaat is een uitnodigende gevel met een geraffineerde lichtinval. Een sterk gebaar, subtiel verbonden met de identiteit van Albert Heijn.
Het idee voor deze raamprint is begonnen bij het bewerken van een AH boodschappentas tot een geweven tas.
De verwerkte boodschappentas is gefotografeerd. De foto is digitaal bewerkt en op de schaal van de gevel uitgeprint op een folie.
De folie is over de volle hoogte op de glazen gevel aangebracht. De print is deels open en deels dicht.
De dichtere delen verbergen gesloten ruimtes. Waar nodig is het mogelijk om door de print heen te kijken.